Montéclair, Michel Pignolet de | Six concerts à deux flûtes traversières sans basses (c1720)

  • Description
  • More

Original edition restored by Atelier Philidor.

Ces concerts dont les pièces sont les unes dans le goût François et les autres dans le goût Italien, ne conviènent pas moins aux Violons, Violes, et autres Instrumens, qu'aux Fûtes Traversières.

  • Instrumentation: 2 flutes (or 2 violins or 2 viola da gamba)
  • Edition | Source: Facsimile (2018) | Paris, L'Auteur, c1720
  • Text language: French
  • Notation | Clefs: G1
  • Paper | Binding: ivory paper, ivory card stock cover & golden metallic binding
  • Pages | Format: 1 volume, 21 pages [full score] - 21.6 x 27.9 cm

"Each of the six concerts gathers together many short pieces, richly ornamented and written in a principal key and its parallel major or minor. The separate pieces are mostly in dance-form, and often bear evocative titles, following the French taste for descriptive music... Montéclair's masterly interchange of the voices, particularly in the slow movements, invites the players to demonstrate great affinity in their performance, arousing a desire for osmosis, creating a surge of confidence, and of that very baroque emotion, tenderness. He invites the performers to go beyond themselves, to lose themselves in joining with the other player, to dissolve into an intangible world, beyond time and space, only to come back to Earth in the next instant through a wellknown melody, or a firmly marked bass, immediately evoking a desire to dance." (Germain St Pierre, Label Ramée, RAM1102)

PREMIER CONCERT

  1. Prélude. Un peu lent.
  2. Premier Menuet. Gay. – Deuxième Menuet.
  3. Air.
  4. Air. Gracieusement.
  5. Première Badine. Légèrement. – Deuxième Badine. Rondeau.
  6. Air. Gay.
  7. Plainte. Lentement.
  8. Fugue. Légèrement.

SECOND CONCERT

  1. Prélude.
  2. Air.
  3. Gavotte en Rondeau.
  4. Menuet – 2ème Menuet.
  5. Courante à la manière Françoise.
  6. Courante à la manière Italienne.
  7. Plainte en Dialogue. Lentement.
  8. Premier Menuet. Tendrement et lent.  – Deuxième Menuet. Gay.
  9. Air dans le goût ancien. Lent et tendre.
  10. Premier Air dans le goût des Brunetes. Lentement et Tendre.
  11. Deuxième Air dans le goût des Brunettes. Gay.

TROISIÈME CONCERT

  1. Rondeau.
  2. Air.
  3. Première Musette – 2ème Muzette.
  4. Première Sarabande – Deuxième Sarabande.
  5. Prélude.
  6. Allemande.
  7. Gigue en Rondeau.
  8. Sarabande.
  9. Fugue.

QUATRIÈME CONCERT

  1. Dialogue
  2. La Rieuse - Légèrement
  3. La Terpsicore - Gay
  4. L'Allemande - Gay
  5. L'Angloise
  6. L'Italienne - Légèrement
  7. La Françoise et son double - Air dans le goût Ancien - Très lent, et très tendre
  8. La Picarde - Légèrement

CINQUIÈME CONCERT

  1. Prélude - Lentement
  2. Badinage
  3. Musette - Lentement
  4. Gavotte à la maniere Françoise - Gayment
  5. Gavotte a la maniere Italienne - Legerement
  6. Gay
  7. Sarabande - Lentement
  8. Gigue a la maniere Françoise
  9. Gigue a la maniere Italienne
  10. Les Ramages - Le Rossignol, le serain de Canarie, le Merle, les Poules, le Perroquet
  11. Fugue - Gayement

SIXIÈME CONCERT

  1. Allemande - Legerement 
  2. Forlana 
  3. Passacaille - Gravement
  4. Le Papillon - Menuet - Legerement
  5. Le Moucheron - Passepied - Viste
  6. Bourée - Gay - Double de la Bourée 
  7. Gavotte - Gayement 
  8. Sicilienne - Lentement et gracieusement
  9. Sarabande - Lentement et tendrement
  10. Chaconne - Gay

 

ATELIER PHILIDOR
BI337
Add to cart